DOCUMENTI SUI PLANETARI ITINERANTI



In occasione del XX Convegno dei Planetari italiani, svoltosi a Brescia nell’ottobre 2005, fu lanciata la proposta di creare una Rete dei Planetari itineranti avente lo scopo di promuovere queste strutture, favorendo momenti di incontro tra gli operatori del settore (scambio di informazioni e organizzazione di dibattiti sulle problematiche comuni), la diffusione dell’elenco e dei servizi offerti dalle realtà esistenti e la definizione di un protocollo di collaborazione tra i planetari, tema già affrontato anche nel passato in seguito soprattutto alle riflessioni proposte da Angela Turricchia (Aula Didattica Planetario, Bologna).

L’argomento è stato ripreso durante il convegno nazionale dei planetari italiani svoltosi a Crespano del Grappa nell’aprile 2011. Sono stati discussi due documenti: “Buone pratiche in tema di utilizzo dei planetari iutineranti” e “Mobile Business: Best Practices”.

BUONE PRATICHE IN TEMA DI UTILIZZO DEI PLANETARI ITINERANTI

In uno spirito di collaborazione, e non di concorrenza, i planetari itineranti potrebbero operare sul territorio italiano evitando di portare la loro struttura nelle province dove esistono già altre cupole mobili. Potrebbero fare eccezione le attività svolte nell’ambito di manifestazioni di interesse nazionale, come ad esempio i Festival.

I planetari, non solo quelli itineranti, potrebbero favorire, quando possibile, la collaborazione tra strutture diverse, anche nella comune gestione di eventi scientifici.

I Planetari itineranti che decidono di operare comunque nelle province dove hanno sede altre strutture, mobili o fisse, potrebbero senza alcuna difficoltà impegnarsi ad informare, prima della diffusione a livello locale della notizia (manifesti, giornali ecc.) riguardante la propria attività, i colleghi delle strutture analoghe che operano in quel territorio.

Non è certamente vietato, ma in aperto contrasto con queste “buone pratiche”, svolgere intense campagne pubblicitarie inerenti le proprie attività in quelle province dove operano già altre strutture itineranti, agendo senza porsi limiti per soddisfare risultati di interesse puramente economico, senza quindi considerare il lavoro già svolto in un dato territorio da altri planetaristi.

MOBILE DOMES IN BUSINESS: BEST PRACTICES

One way an itinerant planetarium is frequently used is by having a Planetarium Specialist travel with the planetarium to variety of venues and make presentations. An increasing number of people have bought their own mobile planetarium and have started their own businesses.

Evidence from current business owners dictates that you can be most successful by following this protocol:

1. Do your research; learn what planetariums are already operating in the territory you are interested in. This research can provide you with critical information about your competition as well as valuable resources and avenues for possible collaboration. It is unprofessional and can be financially unsound to ignore them. You also need to assess the number of venues, and their locations, for your presentations. Regional, national and even international planetarium organizations can help you in this kind of research.

2. If you determine that you can begin a viable business, develop a business plan and then research which model of planetarium will be best for you. Check references on:
http://www.ips-planetarium.org/or/comms/portablecom.html that can help with this research.

3. Introduce yourself to the staff of existing planetariums and science centers and discuss possible collaborations with them. Take advantage of resources they are willing to provide and find out about events and venues where you can coordinate advertising and presentations that are mutually beneficial.

4. Market your business and schedule bookings.

5. Keep detailed records of everything.

6. Send thank you notes.

7. Plan further collaborations that take advantage of relationships with your newfound colleagues and institutions.

8. Do not operate in a vacuum nor reinvent the wheel! How can the International Planetarium Society (IPS), national and regional organizations support your responsibility to be a professional? These organizations can be a vital resource for you and provide the means of ongoing networking and collaborating. They are very good at linking institutions that are successful with those in need of support. They can also provide the time and place, at conferences, for modeling programs that work and provide education about how to develop measurable outcomes and effective evaluative tools. They can also develop, support, and run in-service programs and give participants a document certifying completion of a workshop or class. Members of these organizations can share ideas about the “hooks” they use to bring the customer back to the planetarium for repeat visits.

Basically it still all comes down to the individual’s responsibility to BE a professional, to take advantage of every opportunity to be professional in dealing with your clients, colleagues and community. Your reputation and long-term success depend on it!

Susan Button
Past President 2009-2010
International Planetarium Society
http://www.ips-planetarium.org/

[email protected]

Quarks to Clusters
8793 Horseshoe Lane
Chittenango, NY 13037
Phone: 315-687-5371
Cell: 315-263-1985